Khamis, Julai 01, 2010

ketakutan

ketakutan atau fear bak kate orang pilah. sume orang ade. fobia la senang citer. ade bermacam macam list fobia aku jumpe setelah googling. dan aku baru mendapat istilah untuk fobia yang sering aku alami.




Demophobia dan Agoraphobia.




ape maksod due bende ni? mengikut google, demophobia bermaksud " fear of      crowds ". manakala agoraphobia bermaksod   " fear of open spaces or of being in crowded, public places like markets. fear of leaving a safe place ". ya. aku mempunyai fobia bile berade di kawasan yang ramai orang. tak kesah pasar ke, lembah mid ke, times triangle ke, mahupon dalam bullet train.


sebab tu lah aku tak suke menaiki tren komuter. sile bace entri sebelum sebelum ini untuk lebih lanjut or klik sini. bile aku berade dlm kawasan yang ramai ramai orang ni, aku rase tak selesa, rimas, dan tensen apetah lagi ingin menjerit. fobia kah itu? aku rase memang fobia. dan aku kompem ramai juge rakan aku yang mengalami masalah yang same. 


so, untok mengatasi masalah ni, aku lebih suka berada di tempat yang sunyi dan aman macam tepi pantai. cewah. padahal rumah tepi pantai tapi tak selalu keluar pegi pantai. kesimpulannye, aku takde la fobia sangat tapi sekadar tidak suke. lebeh kurang la tu kan maksod die dengan fobia?err.


                                          owh kalau gig dan konsert aku tidak kesah.


p/s sori paan entri ni aku cilok dari kau. haha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan